PEUGEOT 205 – historia

 

1981

: - Pierwszy prototyp studyjny pod nazwą M24.

 

1982

: - Rozpoczęcie produkcji w fabryce w Mulhouse.
 - Zapada decyzja o produkcji 205tki która pozwoliłaby startować w rajdowych mistrzostwach świata (World Championship of the Rallys).

 

1983

: - Prezentacja w Monaco Monaco (Styczeń).
 - Zaprezentowanie rajdowej wersji 205 T16.
 - Produkcja 205 w pięciu wersjach (5drzwiowych) z 4 różnymi silnikami :
GE - GL - GR - SR - GT. (Luty).

  

Oznaczenie

Pojemność

Moc

GE

954 cm³

45 KM

GL

954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

GR

1124 cm³
1360 cm³

50 KM
60 KM

SR

1360 cm³

60 KM

GT

1360 cm³

80 KM

 

1984

: - Produkcja limitowanej wersji modelu Lacoste w liczbie 1000 egzemplarzy.
 - Rozpoczęcie produkcji GTi 1.6 105 KM z wtryskiem Bosch L Jetronic (16 lutego 84r).
 - Wyprodukowanie 200 sztuk modelu 205 T16 które umożliwiły start w rajdowych mistrzostwach świata.
 - Homologacja 205 T16.
 - Początek produkcji 205 z silnikiem diesla XUD7 o pojemności 1769 cm³ i 60 KM mocy (wrzesień 1983). Oznaczenia: GLD – GRD – SRD.
 

  

Oznaczenie

Pojemność

Moc

Lacoste

1360 cm³

60 KM

GE

954 cm³

45 KM

GL

954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

GLD

1769 cm³

60 KM

GR

1124 cm³
1360 cm³

50 KM
60 KM

GRD

1769 cm³

60 KM

SR

1360 cm³

60 KM

SRD

1769 cm³

60 KM

GT

1360 cm³

80 KM

GTi

1580 cm³

105 KM

T16 série 200

1775 cm³

200 KM

  

1985

: - rok 1985 charakteryzowały zmiany:

W modelach GL i SR, miejsca na głośniki w boczkach drzwi.

Model GR wzbogacono o antenę umieszczoną na dachu.

W modelu GT pojawił się emblemat GT na kierownicy.

 - Produkcja w 8 000 egzemplarzach limitowanej wersji Lacoste (3 drzwiowej)na bazie modelu XR.
 - Wprowadzenie wersji trzy drzwiowych: XE - XL - XR - XT (modele benzynowe) oraz XLD - XRD – XAD (modele z silnikami Diesla).

  

Oznaczenie

Pojemność

Moc

Lacoste

1360 cm³

60 KM

XE/GE

954 cm³

45 KM

XL/GL

954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

XLD/GLD

1769 cm³

60 KM

XR/GR

1124 cm³
1360 cm³

50 KM
60 KM

XRD/GRD

1769 cm³

60 KM

SR

1360 cm³

60 KM

SRD

1769 cm³

60 KM

XT/GT

1360 cm³

80 KM

XTD

1769 cm³

60 KM

GTi

1580 cm³

105 KM

T16 série 200

1775 cm³

200 KM

  

1986

 - Wyprodukowanie milionowej 205tki w fabryce Mulhouse (9 grudnia 85r) po trwającej zaledwie 22 miesiącach produkcji.
 - Wypuszczenie tzw. (Kit PTS) dla 205 GTi 1,6 L, dzięki temu moc mogła wzrosnąć z 105 do 125KM.
 - Peugeot ujawnia światu 205 T16 Evolution 2, jeszcze mocniejszą wersję tego rajdowego modelu (430 KM przy 900 kg !).

 
 - Rozpoczęcie produkcji modelu XA (wersja 3 drzwiowa z wyposażeniem z XL.)
 - Wprowadzenie 5 biegowej skrzyni w modelach:
1124 cm3 XL, XR et XA (3d) oraz GL i GR (5d). Skrzynia dostępna w opcji.
 - Produkcja 15 000 egzemplarzy limitowanej serii 3 drzwiowego modelu Lacoste w tym 11 500 na   eksport.
 - Początek produkcji limitowanej serii jednej z najpopularniejszych modeli 205: 205 Junior na bazie XE.
 - Wprowadzenie 205 GTI 1.6l 115 KM jako dodatkowa oferta obok 205 Gti 105 KM.
 - Początek produkcji kabrioletów CT i CTi w marcu 1986 (nadwozie zaprojektował Pininfarina).
 - Wypuszczenie modelu 205 Automatic z silnikiem od 205 Gti ale z mniejszą mocą (80 KM).
 - 205 zostaje okrzyknięty najchętniej kupowanym autem roku 1986 (grudzień).

  

Oznaczenie

Pojemność

Moc

Lacoste

1360 cm³

60 KM

XE/GE

954 cm³

45 KM

Junior

954 cm³

45 KM

XL/GL

954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

XLD/GLD

1769 cm³

60 KM

XR/GR

1124 cm³
1360 cm³

50 KM
60 KM

XRD/GRD

1769 cm³

60 KM

SR

1360 cm³

60 KM

Automatic

1580 cm³

80 KM

SRD

1769 cm³

60 KM

XT/GT

1360 cm³

80 KM

XTD

1769 cm³

60 KM

CT

1360 cm³

80 KM

GTi

1580 cm³

105 KM
115 KM

CTi

1580 cm³

115 KM

  

1987

: - dwa miliony wyprodukowanych 205tek.
 - 205 jest najczęściej eksportowanym autem Francji i nadal najchętniej kupowanym w tym kraju.
 - Zaprzestanie produkcji 205 GTI 1.6l z silnikiem 105 KM.
 - Produkcja 15 000 sztuk(w tym 8000 na Francję) limitowanej serii „Open” w 3 lub 5 drzwiowym nadwoziu z silnikiem od 205 Automatic, ale z 5 biegową manualną skrzynią.
 - Rozpoczęcie produkcji 3 nowych wersji: XTD - XS - GTi 130 KM (zaprezentowanych w październiku 1986 a sprzedawanych od grudnia 1986).

  

Oznaczenie

Pojemność

Moc

Open

1580 cm³

80 KM

Junior

954 cm³

45 KM

XE/GE

954 cm³

45 KM

XL/GL

954 cm³
1124 cm³

45 KM
50 KM

XLD/GLD

1769 cm³

60 KM

XR/GR

1124 cm³
1360 cm³

50 KM
60 KM

XRD/GRD

1769 cm³

60 KM

SR

1360 cm³

60 KM

Automatic

1580 cm³

80 KM

SRD

1769 cm³

60 KM

XT/GT

1360 cm³

80 KM

XTD

1769 cm³

60 KM

CT

1360 cm³

80 KM

XS

1360 cm³

80 KM

GTi

1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi

1580 cm³

115 KM

  

1988

: - Pierwszy lifting całej gamy modeli: nowa deska rozdzielcza, nowe zewnętrzne lusterka wsteczne, zdecydowano się na modernizacje silników, wprowadzono silnik (znany jako TU) nowsza jednostka napędowa pozwoliła na niewielki przyrost mocy i oszczędniejszą prace):

  • 945 cm³ : bez zmian : 45 KM
  • 1124 cm³ : 50 KM do 55 KM
  • 1360 cm³ : 60 KM do 65 KM i z 80 KM do 85 KM

- Limitowana seria "205 Junior" przechodzi do gamy seryjnych modeli.
- Kabriolet CT zostaje zastąpiony wersją CJ

- Pojawia się mocna wersja 205 Rallye 1294 cm³ z 103 KM (marzec 88r).
 

  

Oznaczenie

Pojemność

Moc

Junior

954 cm³

45 KM

XE/GE

954 cm³

45 KM

XL/GL

954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD

1769 cm³

60 KM

XR/GR

1124 cm³
1360 cm³

55 KM
65 KM

XRD/GRD

1769 cm³

60 KM

CJ

1360 cm³

65 KM

SR

1360 cm³

65 KM

Automatic

1580 cm³

80 KM

SRD

1769 cm³

60 KM

XT/GT

1360 cm³

85 KM

XTD

1769 cm³

60 KM

XS

1360 cm³

85 KM

Rallye

1294 cm³

103 KM

GTi

1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi

1580 cm³

115 KM

  

1989

: - Produkcja w liczbie 6000 sztuk limitowanej wersji Green.
 - Produkcja w liczbie 3550 sztuk w tym 2000 na Francję modelu 205 Roland Garros (maj 89).
 - Produkcja 205tki przekroczyła 3 miliony egzemplarzy (do lipca 89).
 - Wprowadzono modyfikacje umożliwiające przyrost mocy silnikowi 1360cm³ : z 65 do 70 KM.

  

Oznaczenie

Pojemność

Moc

Green

1360 cm³

70 KM

Junior

954 cm³

45 KM

XE/GE

954 cm³

45 KM

XL/GL

954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD

1769 cm³

60 KM

XR/GR

1124 cm³
1360 cm³

55 KM
70 KM

XRD/GRD

1769 cm³

60 KM

CJ

1360 cm³

70 KM

Roland Garros

1360 cm³

85 KM

SR

1360 cm³

70 KM

Automatic

1580 cm³

80 KM

SRD

1769 cm³

60 KM

XT/GT

1360 cm³

85 KM

XTD

1769 cm³

60 KM

XS

1360 cm³

85 KM

Rallye

1294 cm³

103 KM

GTi

1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi

1580 cm³

115 KM

  

1990

:
 - Produkcja w liczbie 6000 sztuk na Europę modelu 205 Roland Garros w tym 1000 kabrioletów (marzec 90).
 - Rekordowy rok produkcji, ponad 600000 205tek opuściło taśmy montażowe.
 - Wersja XT zostaje wycofana i pojawia sie nowa skrzynia biegów:
 skrzynia BE3 BE3 4 rapportsBE3 5 rapports zastąpiła BE1 BE1 4 rapportsBE1 5 rapports w modelu 205 GTI.

  

Oznaczenie

Pojemność

Moc

Green

1360 cm³

70 KM

Junior

954 cm³

45 KM

XE/GE

954 cm³

45 KM

XL/GL

954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD

1769 cm³

60 KM

XR/GR

1124 cm³
1360 cm³

55 KM
70 KM

XRD/GRD

1769 cm³

60 KM

CJ

1360 cm³

70 KM

Roland Garros

1360 cm³

85 KM

Roland Garros Cab

1360 cm³

85 KM

SR

1360 cm³

70 KM

Automatic

1580 cm³

80 KM

SRD

1769 cm³

60 KM

GT

1360 cm³

85 KM

XS

1360 cm³

85 KM

Rallye

1294 cm³

103 KM

GTi

1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi

1580 cm³

115 KM

  

1991

: - 4 milionowa 205tka opuszcza fabrykę Peugeota.
 - Produkcja w liczbie 4000 sztuk (tylko do kraju) modelu 205 Roland Garros w tym 2500 3 drzwiowych (debiut w 91).
 - 2 lifting : Na zewnątrz, przednie kierunkowskazy wymieniono z pomarańczowych na białe, zmieniono również klosz tylnej lampy i umieszczono światło cofania w tylnym zderzaku (wcześniej znajdowało się w kloszu tylnej lamy).
 - Kolor plastików we wnętrzu zmieniono na czarny (wcześniej był ciemnoszary).

przed 1991

po 1991

 - Rozpoczęcie produkcji wersji D turbo (diesel) 1769 cm³ z 78 KM mocy oraz limitowanej wersji 205 GTi GRIFFE. Wyprodukowanych w liczbie 3000 egzemplarzy w tym 1000 na Francję, Model charakteryzował się zielono metalicznym kolorem, posiadał wspomaganie ukł. kierowniczego oraz ABS, skórzane wyposażenie, specjalne dla tego modelu aluminiowe felgi i 130 KM

  

Oznaczenie

Pojemność

Moc

Green

1360 cm³

70 KM

Junior

954 cm³

45 KM

XE

954 cm³

45 KM

XL/GL

954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD

1769 cm³

60 KM

XR/GR

1124 cm³
1360 cm³

55 KM
70 KM

XRD/GRD

1769 cm³

60 KM

CJ

1360 cm³

70 KM

Roland Garros

1360 cm³

85 KM

Roland Garros Cab

1360 cm³

85 KM

SR

1360 cm³

70 KM

Automatic

1580 cm³

80 KM

SRD

1769 cm³

60 KM

GT

1360 cm³

85 KM

XS

1360 cm³

85 KM

Dturbo

1769 cm³

78 KM

Rallye

1294 cm³

103 KM

GTi

1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

Griffe

1905 cm³

130 KM

CTi

1580 cm³

115 KM

  

1992

: - Produkcja limitowanych serii: Zenith, Look, Style i Indiana.
 - Dodanie silnika Diesla do jednostek napędowych w 205 Junior.
 - Produkcja wersji Gentry z silnikiem 1905 cm³ 105 KM (katalizator) oraz wzmocnienie mocy w silnikach o pojemności 1360 cm³ : z 70 do 75 KM.

  

Oznaczenie

Pojemność

Moc

Zenith

954 cm³

45 KM

Zenith D

1769 cm³

60 KM

Look

1124 cm³

55 KM

Look D

1769 cm³

60 KM

Style

954 cm³

45 KM

Indiana

1360 cm³

75 KM

Junior

954 cm³

45 KM

Junior D

1769 cm³

60 KM

XL/GL

954 cm³
1124 cm³

45 KM
55 KM

XLD/GLD

1769 cm³

60 KM

XR/GR

1124 cm³
1360 cm³

55 KM
75 KM

XRD/GRD

1769 cm³

60 KM

CJ

1360 cm³

75 KM

SR

1360 cm³

75 KM

Automatic

1580 cm³

80 KM

SRD

1769 cm³

60 KM

GT

1360 cm³

85 KM

XS

1360 cm³

85 KM

Dturbo

1769 cm³

78 KM

Rallye

1294 cm³

103 KM

GTi

1580 cm³
1905 cm³

115 KM
130 KM

CTi

1580 cm³

115 KM

Gentry

1905 cm³

105 KM

  

1993

: Rok żałoby:
 - Wycofanie z produkcji 205 Rallye, 205 GTi 1.6 115 KM oraz CJ który został zastąpiony kabrioletem z silnikiem 1.4 z powodów zaostrzonych norm emisji spalin. Z tej samej przyczyny model GTI 130KM stracił  8KM (122KM po zamontowaniu katalizatora).
 - Zastąpienie modeli XL, GL, XLD i GLD wersją Color Line.
 - Wprowadzenie 205 XRDT/GRDT.
 - Jednostki napędowe zostały po raz kolejny zmodyfikowane.
 - W 205 Cti, silnik 1580 cm³ 115 KM został zastąpiony silnikiem 1905 cm³ 105 KM z wersji Gentry.
 - W silnikach o pojemności 954 cm³, 1124 cm³, 1360 cm³ i 1580 cm³ nastąpił wzrost mocy po dostosowaniu wtrysków i katalizatora do norm Euro 93 które wchodziły w życie 1 stycznia 1993r:

  • 954 cm³ : z 45 do 50 KM
  • 1124 cm³ : z 55 do 60 KM
  • 1360 cm³ : z 85 do 89 KM 
  • 1580 cm³ : z 80 do 89 KM
  • 1905 cm³ : z 130 do 122 KM

  

Oznaczenie

Pojemność

Moc

Junior

954 cm³

45 KM

Junior D

1769 cm³

60 KM

Color Line

1124 cm³

60 KM

Color Line D

1769 cm³

60 KM

XR/GR

1124 cm³
1360 cm³

60 KM
75 KM

XRD/GRD

1769 cm³

60 KM

XRDT/GRDT

1769 cm³

78 KM

Roland Garros

1360 cm³

89 KM

Roland Garros Cab

1360 cm³

89 KM

Cabriolet

1360 cm³

75 KM

SR

1360 cm³

75 KM

Automatic

1580 cm³

89 KM

SRD

1769 cm³

60 KM

GT

1580 cm³

89 KM

XS

1580 cm³

89 KM

Dturbo

1769 cm³

78 KM

GTi

1905 cm³

122 KM

CTi

1905 cm³

105 KM

Gentry

1905 cm³

105 KM

  

1994

: - Produkcja 205tki osiągnęła liczbę 5 milionów egzemplarzy.
 - Envolée de la 205 GTi 1.9 au paradis en janvier 94.
 
- 205 Style i Forever zastępuje wersje XR,GR, XRD, GRD, XRDT, GRDT, SR i SRD.
 - Stopniowo wszystkie modele zostają zastępowane wersją Sacré Numéro z 5 silnikami : 1.1, 1.4, 1.6 automat, 1.8 D i 1.8 Dturbo.

  

Oznaczenie

Pojemność

Moc

Style

1360 cm³

75 KM

Style D

1769 cm³

60 KM

Style TD

1769 cm³

78 KM

Forever

?

?

Sacré Numéro

1124 cm³
1360 cm³

60 KM
75 KM

Sacré Numéro
Automatic

1580 cm³

89 KM

Sacré numéro D

1769 cm³

60 KM

Sacré numéro TD

1769 cm³

78 KM

Cabriolet

1360 cm³

75 KM

GTi

1905 cm³

122 KM

CTi

1905 cm³

105 KM

  

1995

: - Koniec produkcji CTi

  

Sacré Numéro

1124 cm³
1360 cm³

60 KM
75 KM

Sacré Numéro
Automatic

1580 cm³

89 KM

Sacré numéro D

1769 cm³

60 KM

Sacré numéro TD

1769 cm³

78 KM

Cabriolet

1360 cm³

75 KM

  

1996

: - Koniec produkcji 205 Cabriolet.

  

Sacré Numéro

1124 cm³
1360 cm³

60 KM
75 KM

Sacré Numéro
Automatic

1580 cm³

89 KM

Sacré numéro D

1769 cm³

60 KM

Sacré numéro TD

1769 cm³

78 KM

  

1997

: - Katalizator w Dieslu
 - Koniec produkcji Sacre Numero który zostaje zastąpiony wersją Generation:
gama silników obejmuje już tylko 2 jednostki: 1.4 L i 1.8 L diesel.

  

Génération 205

1360 cm³

75 KM

Génération 205 D

1769 cm³

60 KM

  

1998

: - Ostatni rok beż żadnych zmian.

  

Génération 205

1360 cm³

75 KM

Génération 205 D

1769 cm³

60 KM

  

31 Grudzień 1998 : - Koniec produkcji Peugeota 205 !!! niestety...

 

 para@peugeot205.pl przetłumaczone z http://www.planete-205.com/