Copyright © 2007 gti.205.pl
All rights reserved.
Designed by
para@peugeot205.pl
|
Peugeot 205
GTI
- Historia
Na początku lat
80tych,VW Golf GTi Mk1, zapoczątkował klasę małych kompaktowych
samochodów sportowych klasy GTI. Odpowiedzią francuskiego Peugeota był
model 205 GTI wypuszczony po raz pierwszy w 1984 roku. Specjalnie dla
tego modelu firma zaprojektowała nowy silnik typu XU i wyposażyła go we
wtrysk BOSCH LE2-Jetronic co pozwoliło na osiągnięcie mocy 105KM przy
6250nm i 137Nm przy 4000rmp. 193km/h na piątym biegu i przyspieszenie od
0 do 100km/h w 9,5sek sprawiło że nowy model Peugeota stał się wyjątkowo
groźnym konkurentem dla takich aut jak VW Golf GTI, Opel Kadett GTE i
GSi, Ford Fiesta XR2 i innych...
Od początku produkcji czyli od 1984 roku to co wyróżniało z zewnątrz
model GTI od "zwykłych" 205tek to 14calowe aluminiowe felgi (Speedline)
z szerokimi oponami (185/60), ospojlerowanie (dokładka pod przedni i pod
tylny zderzak, halogeny, lotka na tylną klapę, poszerzenia boczne z
czerwonym paskiem biegnącym dookoła całego samochodu), wewnątrz
wyróżniały się kubełkowe fotele (połowicznie wykonane ze skóry i z
materiału), czerwona wykładzina dywanowa, składana tylna kanapa,
uchylane tylne szybki, kierownica 2 ramienna z logiem GTI.
Opcjonalnie można było zamówić takie udogodnienia jak pakiet elektryczny
( centralny zamek, elektrycznie podnoszone szyby) lub zamówić specjalny
lakier (White Meije lub Rouge Vallelunga) z lakierów metalicznych
dostępne były kolory Futura Gray (jasno szary) oraz Gray Graphite
(ciemno szary)
W 1985 roku firma Peugeot Talbot Sport wypuściła specjalny Kit
zwiększający moc standardowego silnika ze 105KM do 125KM.
W 1986 roku by nie pozostawać w tyle za ciągle rosnącą konkurencją
Peugeot zdecydował zwiększyć moc do 115KM przy tym samym momencie
obrotowym (137Nm). Na rynku pojawił się również model 205 CTI Cabriolet
który wyposażony był w silnik od GTI 115KM oraz nadwozie zaprojektowane
przez słynną firmę Pininfarina. Z chwilą wypuszczenia modelu CTI oraz
modelu GTI z salonów wycofano wszystkie modele z silnikiem 105KM z braku
zainteresowania. Wszyscy bowiem woleli posiadać silnik 115konny.
W roku 1987 Peugeot wypuszcza swoją tajną broń. Projektanci i
inżynierowie zdecydowali że moc 115KM może wydawać się nie wystarczająca
i idąc za ciosem zmodyfikowali silnik z modelu 309 GTX 1905cm3 dodali do
tego wtrysk Bosch Le2-Jetronic. Wszystko po to by wypuścić 205 GTI z
silnikiem o mocy 130KM. Osiągi tego auta były powalające, 161Nm przy
4750tr/min oraz moc 130KM pozwalały rozpędzić to auto do 206km/h.
Zmiany zewnętrzne były niewielkie, kierownice obszyto skórą, na
15``felgi naciągnięto opony o rozmiarze 185/55. Poprawiono również
pracę skrzyni biegów oraz uległy nieco zmianie zegary.
* stare zegary
(gdzieś mi zniknęły zdjęcia, jak znajdę to umieszcze)
* nowe
* tak wyglądały
kanapy przed liftingiem
W 1988 205 GTI przechodzi największa w swojej historii zmianę w
wyglądzie wewnętrznym i zewnętrznym. We wnętrzu zmianie uległ kolor oraz
kształt całej deski rozdzielczej, kolor foteli oraz zmieniono kierownice
na 3 ramienna która również została pokryta skórą.
Na zewnątrz zmieniono wygląd lusterek wstecznych, zmieniono kształt
tylnej lotki.
*stara
deska
* nowa deska
(na zdjęciu model Griffe)
Od 1989 roku posiadacze GTI mogli zamówić sobie klimatyzację w opcji.
W 1990 roku wprowadzono nową skrzynię biegów, (skrzynię BE3/5 zastąpiono
BE1/5), główną zmianą było inne ułożenie biegów, od tego momentu
"jedynka" znajdowała się już w dobrym miejscu . W opcji wyposażenia
pojawia się czarna skóra na fotelach ( z czerwonymi nitem) oraz
wspomaganie kierownicy.
*kanapy po liftingu
* stara skrzynia typu BE1
* skrzynia typu BE3
W 1991 zmianie ulega wygląd kloszy lamp oraz kierunkowskazów
(kierunkowskazy oraz lampy stają się przezroczyste, a tylne klosze lamp
są przydymione). Kolor deski rozdzielczej zmieniono na czarny (wcześniej
był szary). Wprowadzono 3 dodatkowe kolory nadwozia (jako opcja
oczywiście) Miami Blue, Sorrento Green oraz Gray Money. ,model GTI 130KM
otrzymuje zdalnie sterowaną kontrolę centralnego zamka (Irda). w opcji
mamy wspomaganie kierownicy, pakiet elektryczny (w modelu GTI 115KM),
skórzane fotele, duży szyberdach, klimatyzację oraz ABS. ( w Peugeocie
znany jako A.B.R (Anti Blocage des Roues)
rok 1993 jest początkiem końca dla 205 GTI 115KM który opuszcza taśmy
produkcyjne. w październiku 1992 model 130KM zostaje wyposażony w
katalizator co zmniejsza jego moc do 122KM. Wykładziny dywanowe stają
się szare, 205 CTI otrzymuje blok silnika z modelu 205 Gentry, 1905cm3,
elektryczny wtrysk Bosch Lu2-Jetronic oraz katalizator. co daje 105KM
przy 6000tr/min i 140Nm przy 3000tr/min,
Styczeń/Luty 1994 - Koniec produkcji modelu GTI.
|