Strona w języku polskim  Strona w języku angielskim

Powrót do strony głównej
informacji ciągle przybywa, zapraszam ponownie
Galeria pełna ciekawych zdjęć
Historia modelu GTI
Dział poświęcony wszelkiego rodzaju modyfikacjom, styling, tuning, ICE, car audio..
Ewolucja modelu GTI na przestrzeni lat...
Kultowy samochód rajdowy
Mniej spotykany, znaczy cenniejszy...
Linki do stron z tematyką GTI
Zachęcam do wpisów
Krótka informacja o mnie oraz o tym jak mnie namierzyć
/ / Polski serwis Peugeot`a 205 GTI / /

 

Copyright © 2007 gti.205.pl
All rights reserved.
Designed by para@peugeot205.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 205 GTI - Historia


 Na początku lat 80tych,VW Golf GTi Mk1, zapoczątkował klasę małych kompaktowych samochodów sportowych klasy GTI. Odpowiedzią francuskiego Peugeota był model 205 GTI wypuszczony po raz pierwszy w 1984 roku. Specjalnie dla tego modelu firma zaprojektowała nowy silnik typu XU i wyposażyła go we wtrysk BOSCH LE2-Jetronic co pozwoliło na osiągnięcie mocy 105KM przy 6250nm i 137Nm przy 4000rmp. 193km/h na piątym biegu i przyspieszenie od 0 do 100km/h w 9,5sek sprawiło że nowy model Peugeota stał się wyjątkowo groźnym konkurentem dla takich aut jak VW Golf GTI, Opel Kadett GTE i GSi, Ford Fiesta XR2 i innych...

Od początku produkcji czyli od 1984 roku to co wyróżniało z zewnątrz model GTI od "zwykłych" 205tek to 14calowe aluminiowe felgi (Speedline) z szerokimi oponami (185/60), ospojlerowanie (dokładka pod przedni i pod tylny zderzak, halogeny, lotka na tylną klapę, poszerzenia boczne z czerwonym paskiem biegnącym dookoła całego samochodu), wewnątrz wyróżniały się kubełkowe fotele (połowicznie wykonane ze skóry i z materiału), czerwona wykładzina dywanowa, składana tylna kanapa, uchylane tylne szybki, kierownica 2 ramienna z logiem GTI.
Opcjonalnie można było zamówić takie udogodnienia jak pakiet elektryczny ( centralny zamek, elektrycznie podnoszone szyby) lub zamówić specjalny lakier (White Meije lub Rouge Vallelunga) z lakierów metalicznych dostępne były kolory Futura Gray (jasno szary) oraz Gray Graphite (ciemno szary)

W 1985 roku firma Peugeot Talbot Sport wypuściła specjalny Kit zwiększający moc standardowego silnika ze 105KM do 125KM.

W 1986 roku by nie pozostawać w tyle za ciągle rosnącą konkurencją Peugeot zdecydował zwiększyć moc do 115KM przy tym samym momencie obrotowym (137Nm). Na rynku pojawił się również model 205 CTI Cabriolet który wyposażony był w silnik od GTI 115KM oraz nadwozie zaprojektowane przez słynną firmę Pininfarina. Z chwilą wypuszczenia modelu CTI oraz modelu GTI z salonów wycofano wszystkie modele z silnikiem 105KM z braku zainteresowania. Wszyscy bowiem woleli posiadać silnik 115konny.

W roku 1987 Peugeot wypuszcza swoją tajną broń. Projektanci i inżynierowie zdecydowali że moc 115KM może wydawać się nie wystarczająca i idąc za ciosem zmodyfikowali silnik z modelu 309 GTX 1905cm3 dodali do tego wtrysk Bosch Le2-Jetronic. Wszystko po to by wypuścić 205 GTI z silnikiem o mocy 130KM. Osiągi tego auta były powalające, 161Nm przy 4750tr/min oraz moc 130KM pozwalały rozpędzić to auto do 206km/h. Zmiany zewnętrzne były niewielkie, kierownice obszyto skórą, na 15``felgi naciągnięto opony o rozmiarze 185/55. Poprawiono również pracę skrzyni biegów oraz uległy nieco zmianie zegary.

* stare zegary
(gdzieś mi zniknęły zdjęcia, jak znajdę to umieszcze)

* nowe
 


* tak wyglądały kanapy przed liftingiem

 


W 1988 205 GTI przechodzi największa w swojej historii zmianę w wyglądzie wewnętrznym i zewnętrznym. We wnętrzu zmianie uległ kolor oraz kształt całej deski rozdzielczej, kolor foteli oraz zmieniono kierownice na 3 ramienna która również została pokryta skórą.
Na zewnątrz zmieniono wygląd lusterek wstecznych, zmieniono kształt tylnej lotki.
 

*stara deska

* nowa deska
(na zdjęciu model Griffe)


 

Od 1989 roku posiadacze GTI mogli zamówić sobie klimatyzację w opcji.

W 1990 roku wprowadzono nową skrzynię biegów, (skrzynię BE3/5 zastąpiono BE1/5), główną zmianą było inne ułożenie biegów, od tego momentu "jedynka" znajdowała się już w dobrym miejscu . W opcji wyposażenia pojawia się czarna skóra na fotelach ( z czerwonymi nitem) oraz wspomaganie kierownicy.


*kanapy po liftingu

* stara skrzynia typu BE1
 


* skrzynia typu BE3
 


W 1991 zmianie ulega wygląd kloszy lamp oraz kierunkowskazów (kierunkowskazy oraz lampy stają się przezroczyste, a tylne klosze lamp są przydymione). Kolor deski rozdzielczej zmieniono na czarny (wcześniej był szary). Wprowadzono 3 dodatkowe kolory nadwozia (jako opcja oczywiście) Miami Blue, Sorrento Green oraz Gray Money. ,model GTI 130KM otrzymuje zdalnie sterowaną kontrolę centralnego zamka (Irda). w opcji mamy wspomaganie kierownicy, pakiet elektryczny (w modelu GTI 115KM), skórzane fotele, duży szyberdach, klimatyzację oraz ABS. ( w Peugeocie znany jako A.B.R (Anti Blocage des Roues)

rok 1993 jest początkiem końca dla 205 GTI 115KM który opuszcza taśmy produkcyjne. w październiku 1992 model 130KM zostaje wyposażony w katalizator co zmniejsza jego moc do 122KM. Wykładziny dywanowe stają się szare, 205 CTI otrzymuje blok silnika z modelu 205 Gentry, 1905cm3, elektryczny wtrysk Bosch Lu2-Jetronic oraz katalizator. co daje 105KM przy 6000tr/min i 140Nm przy 3000tr/min,

Styczeń/Luty 1994 - Koniec produkcji modelu GTI.